HYDRAULIKK I UNDERVANNSINTERVENSJON – II
Av Terje Ollestad, Innova AS og Kurt Wiig, Kurt Wiig AS
Artikkelen inngÄr i en serie Terje Ollestad og Kurt Wiig skriver om hydraulikk for FFU - Nytt.
Del I (i forrige nummer av FFU Nytt)
Del I omhandlet fordeler og ulemper med servoventiler kontra proporsjonalventiler. Vi konkluderte med at proporsjonal teknikk i de aller fleste tilfeller er det beste valget for undervannshydraulikk slik den brukes i vÄrt fagomrÄde.
Proporsjonalteknikk muliggjĂžr overfĂžring av betydelige effekter med gode virkningsgrader, og samtidig en responstid og responsnĂžyaktighet som er tilstrekkelig for vĂ„rt bruk. I tillegg oppnĂ„s god driftssikkerhet og robusthet mot ânormaleâ oljeforurensinger.
Status pÄ trykkstyring/pumperegulering
Den andre enkeltkomponenten som har stÞrst potensial for Ä Þke levetid og effektivitet i hydrauliske systemer, er regulatoren pÄ hydraulikkpumpa.
I de aller fleste tilfeller besÞrges oljeforsyningen i et intervensjonsverktÞy eller ROV av en variabel aksialstempelpumpe, og mÄten denne styres pÄ gir store muligheter for fleksibilitet nÄr det gjelder effektuttaket. Mange effektbrukere kan ha veldig varierende behov for hydraulikkforsyning. Det kan vÊre snakk om stor mengde ved lavt trykk, eller mindre mengde ved hÞyere trykk. Tradisjonelt har undervannsbransjen prÞvd Ä tilpasse seg maks-trykket, og sÄ tatt ut sÄ stor mengde som man har hatt motorkapasitet til Ä drive.
Dette har medfÞrt lite fleksible/effektive systemer, spesielt for thrusterdrift, og tilsvarer i praksis det samme som Ä levere en bil med kun fÞrste gir! I begge tilfeller klarer systemet belastningene, men det gÄr pÄ langt nÊr sÄ kjapt som det kunne ha gjort dersom man hadde mulighet for mer fleksibelt uttak av effekten.
I en typisk arbeids-ROV av âtradisjonellâ konstruksjon, er effektbehovet maksimalt nĂ„r man kjĂžrer mange thrustere ved full utstyring. Siden pumpekapasiteten ikke er tilstrekkelig til Ă„ forsyne alle brukerne med tilstrekkelig mengde, faller systemtrykket, gjerne ned imot halvparten av maks-trykket. I praksis kan det altsĂ„ vĂŠre at man belaster HPUâene mindre enn 50% av maksimale uttak nĂ„r man faktisk trenger effekten mest.
Mer enn 90% av systemene som er i bruk under vann i dag bruker standard trykkavskjÊringsregulator. Arbeidstrykket i systemet er forhÄndsinnstilt pÄ f.eks. 210 bar, og alle brukere fÄr servert olje gjennom ventilpakker som struper ut en del av oljestrÞmmen til brukeren. De aller fÊrreste brukere (utenom f.eks. en thruster pÄ full fart) kan nyttiggjÞre seg dette trykket, og i praksis gÄr en stor prosent av systemeffekten til spille som varme (fra struping i ventiler).
Den eneste effektive lĂžsningen som har vĂŠrt introdusert for Ă„ omgĂ„ disse problemene har vĂŠrt framdriftssystemet pĂ„ Slingsby Engineering Ltd sine Trojan og MRV farkoster. De har kjĂžrt med fast trykkstyring pĂ„ pumpa, men har flyttet âgirkasse-elementetâ ut pĂ„ thrustermotorene. Rent praktisk er dette realisert ved hjelp av variabelt slagvolum pĂ„ hver enkelt thrustermotor. Slagvolumet kontrolleres i lukket slĂžyfe med tilbakemelding fra hver motor via et potensiometer, og en liten servoventil som aktuerer vinkelen pĂ„ platen i motoren. Dette systemet er utvilsomt blant de mest effektive som har vĂŠrt tilgjengelig, men delemengden og kompleksiteten har mest sannsynlig vĂŠrt Ă„rsaken til at ingen andre har kopiert lĂžsningen.
Hvordan burde det gjĂžres?
Det finnes (minst) to forskjellige angrepsvinkler pÄ dette problemet, og begge innbefatter regulatoren pÄ pumpa.
Den ene lĂžsningen er Ă„ benytte en LS (Load Sense) regulator. LS muliggjĂžr âtomgangskjĂžringâ av systemet, med et minimalt trykk pĂ„ f.eks. 20-30 bar dersom det ikke er brukere. Et system for tilbakemelding av oljebehov (Load Sense) gir til enhver tid pumpa beskjed om Ă„ levere det trykket som den tyngste brukeren krever, og pumpa leverer da innenfor sin 100% oljemengdebegrensning kun det trykket det er behov for.
Dersom man kombinerer med en âmaks-effektâ-regulator kan pumpa levere oljemengde opp til f.eks. 120-130% dersom det er mange brukere, men ikke maks-trykk samtidig. Dette medfĂžrer at elektromotorens fulle effekt er tilgjengelig for bruk i mye stĂžrre deler av arbeidsomrĂ„det til systemet, og er kun marginalt dyrere. Husk at man allerede har betalt for overflate-kraftforsyning, sleperinger, umbilical og elektromotor ut ifra maks effektbehov.
En annen variant er Ă„ bruke en trykkavskjĂŠringsregulator, men med fjernstyrt trykksetting i tillegg til den som er satt som maks pĂ„ pumpa. Slitasje, stĂžy og strĂžmforbruk stĂ„r ofte i direkte sammenheng med hvilket trykk systemet arbeider pĂ„, og det er ikke alltid optimalt Ă„ kjĂžre med maks-trykk hele tiden. Det blir litt som Ă„ kjĂžre rundt med fullt pĂ„drag pĂ„ bilen, og sĂ„ âslureâ inn relativt lett belastning.
I mange tilfeller har man bare bruk for maks-trykk i helt spesielle tilfeller, og da er det helt urasjonelt Ä kjÞre med maks trykk hele tiden. 3000 psi (207 bar) har vÊrt standard systemtrykk pÄ veldig mange farkoster. Ved bruk av mer moderne pumper og (f.eks.) thrustermotorer, er 207 bar ofte en god del under det komponentene er bygget for; og da fÄr man rett og slett ikke utnyttet effekten heller.
Med fjernstyrt trykkstyring av pumpa/pumpene kan man i mange tilfeller operere pÄ f.eks. 120-130 bar i over 90% av tiden, for sÄ Ä ha systemets fulle ressurser tilgjengelige ved f.eks. 270 bar nÄr man trenger det.
NÄr man kjÞrer pÄ 120-150 bar med en pumpe som er laget for maks kontinuerlig arbeidstrykk pÄ 350-400 bar, blir levetiden Þkt betydelig; bÄde pÄ pumpa og brukerne ellers i systemet. Slike lÞsninger har etter hvert bra med fartstid pÄ norsk sokkel, og brukerne har vÊrt samstemt positive.
More articles
HYDRAULIKK I UNDERVANNSINTERVENSJON – DEL III
Av Terje Ollestad, Innova AS og Kurt Wiig, Kurt Wiig AS Vi har tidligere i en artikkel omtalt fordeler og…
